Lagi Kes Warga Malaysia Ditahan Di Thailand, Kes Lelaki Ini Lebih Berat Dari Membawa Senjata Api. Minta Bantuan Orang Ramai [Pray for Adib]

Siapa saja yang tak excited bila nak masuk hari pertama kerja pasti semangat tu berkobar-kobar untuk berjumpa dengan kenalan baru dan timba pengalaman yang lebih meluas.

Namun, hari-hari gembira pemuda yang dikenali sebagai Amirul Adib ini menjadi suram dalam sekelip mata apabila dia ditahan oleh pihak polis Thailand kerana mempunyai Walkie Talkie.

Adib mangsa keadaan. Dia Tak Tahu Menahu – Isteri


Menurut isterinya ini, suaminya Adib baru pertama kali menjadi pemandu pelancong dan seumur hidupnya, dia tak pernah keluar dari Malaysia. Mestilah excited kan?

Tapi amat mendukacitakan apabila dia menjadi mangsa keadaan, tak tahu apa-apa terus ditangkap polis.

“Adib pertama kali kerja menjadi pemandu pelancong dan pertama kali pergi keluar negara. Excited buat passport. Adib dah fikir nak makan kat Hatyai tu makanan sedap-sedap”

Adib telah ditahan sewaktu sekatan jalan di Sadao kerana memiliki Walkie Talkie. Tak tahu menahu pasal isu ini, dia fikirkan ia hanya kesalahan ringan, rupa-rupanya ia lagi berat dari bawa pistol.

Adib telah ditahan dan dipenjarakan sejak 15 Disember lalu, untuk dibebaskan, Adib perlu bayar ikat jamin dengan jumlah wang yang sangat besar.

Nak jamin Adib kena ada RM 51k


Dalam pada itu, Adib juga disabit 2 lagi kesalahan lain. Dalam hal ini, isterinya cukup terkilan dengan majikan suaminya yang dianggap pandang remeh dalam bab-bab ini.

“14.12 – Bertolak ambil pelancong di Perak terus menuju ke sempadan. Dah lepas border semua lepastu dekat Sadao ada roadblock. Adib kena tahan sebab Walkie Talkie. Then Adib call yg bawa satu lagi kereta supaya sorok Walkie Talkie. Adib ingat kes ni kecil boleh settle. Rupanya kes ni berat. Lagi berat dari bawa pistol.”

“15.12 – Masuk penjara disana. Sampai sekarang masih disana..Nak jamin Adib kena ada 400k Bath / 51k Malaysia. Harga tinggi sebab Adib bukan warganegara Thailand.
Adib disaman atas 3 kes :-
1. Walkie Talkie
2. Pas pelancong
3. Permit kenderaan”

Bukannya, sebagai syarikat pelancongan, majikan sepatutnya tahu apa tindakan yang sepatutnya dilakukan.

“Adib , dah la pertama kali masuk penjara , negara orang pulak tu.”

“Sepatutnya kes diatas , syarikat yang Adib bekerja patut tahu sebelum masuk negara orang. Sekarang ni yang duduk dalam penjara Adib , dah la pertama kali masuk penjara , negara orang pulak tu. Sebab semua kes tu jatuh ke Adib sebab dia pemandu pelancong.”

Namun begitu pengurus syarikat tersebut dah salurkan bantuan separuh daripada jumlah yang diperlukan.

“Boss Adib ada bagi duit tapi tak banyak hanya setengah sahaja bkn separuh. Boss kata dia tak mampu kalau banyak sangat sebab perniagaan dia baru berjinak 2 tahun lebih.. Jadi sekarang ni kami dah ada separuh dari 51k dan nak cari lagi separuh.”

Disebabkan itu, isteri dan ahli keluarganya minta bantuan dan jasa baik kita semua untuk bantu derma kilat agar dapat menjamin suaminya yang masih dipenjara.

Haihh dugaan berat buat keluarga ni, kalau korang mampu derma lah seikhlas mana yang boleh. Insyaallah buat baik dibalas baik.

Butiran untuk salurkan bantu Derma Kilat


“Kami nak minta jasa baik semua untuk bantu Derma Kilat walaupun Rm 1 itu dah memadai.”

Boleh bank in acc :- 12289020080097
Bank Islam
Nur Afiqah Binti Baharuddin
Ref :- Bantu Adib

“Sesiapa nak tanya lebih lanjut boleh whatsapp / call :- 019 398 7679”

“Hanya الله sahaja dapat balas jasa baik semua dan Doa kalian juga dapat meringankan beban kami semua.. Aminn”

#PrayForAmirulAdib

Sumber: Lobak Merah Via celotehsaje.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*