‘Pembunuh’ Wan Amirah tidak akan dihukum gantung, ini ulasan peguam

Siapa saja yang tak rasa sedih dan marah bila menonton video kemalangan dirempuh dan diseret yang menimpa arwah Wan Amirah Wan Alias di media sosial tu.

Sebagai manusia, sudah semestinya akan rasa sakit hati dengan tindakan kej@m suspek kepada mangsa. Lebih marah lagi, bila mangsa men1nggal dunia.

Pasti ramai yang anggap suspek itu memang patut digantung sampai mat1 sebab dah ‘membun*h’ kan? Tapi menurut peguam Nor Zabetha, mereka tak boleh. Kenapa? Baca penjelasan ini.

Bukanlah si pemandu dengan niat keluar dari rumah untuk membun*h dengan melanggar seseorang.

Bukan kita sahaja, Nor Zabetha sendiri rasa marah bila menyaksikan video tersebut, kalau boleh nak bagi hukuman setimpal dnegan apa yang dia dah lakukan.

Namun begitu, atas dasar undang-undang suspek tak boleh dikenakan hukuman g@ntung sampai mat1 biarpun dah meragut nyawa. Nak tahu kenapa? Baca lagi ni

Nor Zabetha memberikan contoh situasi bagaimana seseorang itu boleh dikenakan tindakan Sesyen 302, dimana niat memang untuk membun*h dan tiada niat untuk membun*h.

Jika seseorang ‘pasang niat’ nak bun*h orang bermakna individu tersebut sudah memiliki pisau dan t1k@m, manakala situasi jika kita hendak pergi ke kerja secara tak sengaja terl@nggar kanak-kanak sampai mat1.

Sumber: LobakMerah

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*